Didactische mogelijkheden

Op welke manier kan je dit deel activerend aanbrengen?

  • Het spreekt voor zich dat bij de lessen over stevigheid en beweging het groot menselijk skelet en schedel aanwezig moet zijn. Door telkens duidelijk te kunnen aanwijzen over welke beenderen gesproken wordt, is de leerstof voor de leerlingen visueel en onthouden ze sneller. 

  • Om de verschillende benamingen van de delen van het menselijk skelet te ontdekken, zou ik werken met een grote afbeelding van het skelet, en kaartjes met de benamingen op. Laat de leerlingen per twee de namen bij het juiste pijltje op het skelet leggen. Door inductief en zelfonderzoekend aan de slag te gaan, blijft de leerstof beter hangen.
    Vastzetting kan gebeuren aan de hand van volgend filmfragment:
    https://schooltv.nl/video/geraamte-je-geraamte-bestaat-uit-botten/#q=skelet%20zoogdieren.

  • Om de soorten botten te leren kennen, kunnen de leerlingen op zoek gaan naar de 'groepen'. Ze krijgen per twee een aantal kaartjes met verschillende beenderen op (3 x 4). Je geeft hen de opdracht tot vier groepen te komen, waarbij elke groep drie kaartjes heeft.
    Differentiatie: laat snelle leerlingen 'groepsnamen' voor de beenderen bedenken. Ze zullen verrassend snel komen tot de echte benamingen. 

  • De bouw van botten is niet eenvoudig. Aan de hand van volgend filmfragment kan het een en ander duidelijk worden. Als een leerkracht dit materiaal heeft, is het aan te raden het experiment zelf uit te voeren - op voorwaarde dat de klas niet te groot is.
    https://schooltv.nl/video/samenstelling-bot-sterke-botten-maar-niet-te-zwaar/#q=zoogdieren%20geraamte

  • Leerlingen zien bij het groot menselijk skelet in de klas dat de ribben zich in de borstkas bevinden. Laat ze zelf nadenken over de beweeglijkheid van ribben en de borstkas. Leg de link met andere beenderen in ons lichaam, bijvoorbeeld de hersenen of de beenderen in de onderarmen. Kunnen zij zich ook uitzetten? Laat de leerlingen vervolgens in duo kijken naar elkaar als ze diep in- en uitademen.
    Zet de leerstof vast met volgend filmfragment:
    https://schooltv.nl/video/ademhaling-de-hele-dag-haal-je-adem-maar-wat-gebeurt-er-daneigenlijk-in-je-lichaam/#q=ribbenkast

  • Voor leerlingen in het BSO is het niet relevant om de delen van de schedel te kunnen benoemen. Van belang is de stevigheid en het beschermend doel ervan. Door gebruik te maken van de plastic schedel kan je aan de leerlingen de naadverbindingen laten zien. 

  • De verschillende typen gewrichten moeten voor de leerlingen voorhanden zijn. Alleen zo kunnen ze begrijpen welke bewegingen de botovergangen maken. Zorg ervoor dat leerlingen per duo de zes belangrijkste gewrichtstypen krijgen (namaak). Geef hen kaartjes met de juiste benaming, geef hen kaartjes met een voorbeeld waar zo'n gewricht voorkomt. De leerlingen kunnen bij zichzelf onderzoeken of een gewricht in hun lichaam dezelfde beweging maakt als het namaakgewricht op hun bank. Laat de leerlingen de drie juiste elementen bij elkaar leggen.
         Bijvoorbeeld: een scharnier - scharniergewricht - vingerkootje
    Differentiatie: geef snelle leerlingen blanco kaartjes waarop ze nog extra voorbeelden van het soort gewricht kunnen schrijven.
  • De vergelijking tussen zoogdieren kunnen leerlingen eventueel doen aan de hand van braakballen. Door er enkele in kleine groepjes te ontleden met fysiologisch water, kunnen vaak volledige skeletten van muisjes gereconstrueerd worden.

  • Om de vergelijking van het menselijk skelet met dierlijke skeletten te maken, kan je volgend filmpje laten zien. Een invultekst of vragen waarbij de leerlingen zoekend moeten luisteren, zorgt meteen voor verduidelijking en notitie van wat ze leerden.
    https://schooltv.nl/video/een-skelet-alle-skeletten-lijken-op-elkaar/#q=skelet

©2018 Liesel Borgonjon. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin