PAV doorbreekt
vakgebonden schools leren
Bij het vak Project Algemene Vakken ontwikkelen de leerlingen competenties om op een zinvolle en efficiënte wijze te kunnen functioneren en participeren in hun eigen leven en in de samenleving.
Het relatief nieuw vak steekt een aantal andere vakken in een nieuw kleedje en brengt hen samen onder de noemer 'projecten'. Projectmatig werken op maat met een vaak zeer verscheiden leerlingenpubliek - een bonte mix van zij- en neveninstromers, zittenblijvers, soms overwegend jongens, en dan weer overwegend meisjes - vereist van de PAV-leraar een hoge mate van flexibiliteit en professionalisering.
PAV staat niet voor niets in het curriculum van vele scholen. Dit vak wordt aangeboden om de jongeren zelfredzaam te maken in de maatschappij en in hun beroepswereld. Hiervoor voorziet het vak de nodige functionele vaardigheden en attitudes om jongeren zelfstandig te leren functioneren in de complexe maatschappij. Zo leren leerlingen individueel en in groep een probleemtaak organiseren en efficiënt oplossen. Talige competenties zijn hierbij een voorwaarde om op een efficiënte manier de andere vaardigheden te kunnen opbouwen.
De kracht van PAV zit net in het feit dat alle vakken samen komen, terwijl ze anders als aparte stukjes worden behandeld.
Door thematisch en authentiek te werken, leren jongeren hoe ze hun kennis in het dagelijkse leven kunnen gebruiken. Bovendien leren ze door die functionaliteit dat elk onderdeel zijn nuttige kanten heeft.