Thema's

Bij welke thema's kan je dit deel integreren?

  • Het menselijk lichaam
    Dit PAV-thema sluit volkomen aan bij de bovenvermelde lesinhoud. Het is belangrijk dat leerlingen weten hoe het lichaam van de mens in elkaar zit en hoe het werkt. Uiteraard gaat bepaalde inhoud te ver voor nodige functionaliteit die leerstof voor BSO-leerlingen moet hebben.

    Tip: Leg de link tussen het geraamte van een huis en dat van mensen.
    Tip: De link tussen mechanica en hefbomen verduidelijkt de werking van gewrichten.

  • Sport en vrije tijd
    Als er geleerd wordt over sport en vrije tijd, is het ook belangrijk even stil te staan bij blessures en verwondingen. Sporten is gezond, op voorwaarde dat je de sport goed en correct uitvoert. De kwetsbaarheid van spieren moet voorkomen worden door goed op te warmen. Gewrichten zijn broos doordat het beweeglijke botverbindingen zijn. 


  • Gezonde voeding

    Gezonde voeding zorgt (meestal) voor een gezond lichaam. Wie niet voldoende voedingsstoffen inneemt, zal er minder in slagen de juiste, levensbelangrijke mineralen op te slaan in het bot. Er ontstaat bijvoorbeeld een tekort aan calcium, wat een nefaste invloed heeft op het skelet en het gebit, of een tekort aan het eiwit keratine waardoor de nagels sneller scheuren of afbreken.  

  • Naar de dokter
    We gaan naar de dokter als we ziek zijn. Maar ook voor een spierscheur, artritis, scoliose of een gebroken arm hebben we een dokter nodig. Bij dit PAV-thema is het interessant enkele specialisten te bekijken (bv. orthopedist). Door heel beknopt de functie van deze specialisten te bekijken, kunnen deze veelvoorkomende kwalen ook behandeld worden tijdens de les.
    Tip: Laat de leerlingen zelf de specialisten koppelen met een 'ziektebeeld' of verwonding.

  • De geschiedenis: archeologie
    Binnen het kader van actualiteit (bv. 'De eerste moderne mens was een Marokkaan', De Standaard, 07/06/2017) of een thema over de geschiedenis kan de gelijkaardige bouw van alle zoogdieren bekeken worden. Door opgravingen worden skeletten zichtbaar en leerlingen zien dat de gelijkenis tussen beide samenstellingen treffend is. Tip: Daag de leerlingen uit en behandel ook het gebeente van bijvoorbeeld vissen. 

©2018 Liesel Borgonjon. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin